Beaune

14/4 startar vi tidigt och tar sikte mot staden Beaune. Vi kör gratisvägar upp i bergen och ser bondgårdar med kor, odlingar och mera berg. Ca 60 mil är det från Millau till Beaune och det var skönt att komma fram och sträcka på benen. Vi parkerade på en parkeringsplats i staden, nära till allt. Varmare hade det blivit, 28-30 grader uppskattade vi det till. Promenad in till staden på kvällen, det är betydligt dyrare här än i Spanien. Eftersom vi är i Bourgogne åt vi boef Bourgignone och drack Bourgogne-vin till.

Bilder från resan till Beaune.

P4140080-S

P4140083-S

P4140094-S

P4140104-S

P4140117-S

P4140123-S

P4140130-S

Millau

Den 13/4 lämnar vi Llafranc i fint väder och far vidare till Millau i Frankrike. Vi hittar en fin ställplats som är helt gratis och gångavstånd upp till stan, dock ingen el eller vatten men det har vi ju eget. Eftermiddagspromenaden visar att detta är en ganska gammal och lite fallfärdig stad, många hus och byggnader skulle behöva renovering. På ett berg ovanför staden flög hundratals “hang gliders” timme efter timme. En speciell vind gjorde detta möjligt. På kvällen gick vi runt i den gamla delen av stan och hittade en trevlig marockansk restaurang. Till middag blev det “Tajine” med kyckling och grönsaker som tillagas i en lergryta med strutformat lock. När vi promenerade hemåt igen träffade vi ett par engelsmän som kände igen oss från Eden i Peniscola, de var på väg hemåt till England och vi stod o pratade en stund i den ljumma kvällen.

Lite bilder från Millau nedan.

P4130021-S

P4130061-S DSCN0191-S DSCN0198-S  P4130063-S P4130066-S P4130070-S

Llafranc / Calella de Palafrugell

Från Peniscola for vi vidare till Palafrugell / Llafranc där vi varit tidigare, Olle var där först redan 1965.
Lite bilder nedan från Llafranc. Helt likt sig som vi minns det.

Vi stannade på en trevlig camping som heter La Siesta med gångavstånd till de båda byarna. Det var verkligen roligt att återse Llafranc där Olle och jag var i början av 80-talet. Mycket var sig likt; en lite lyxig och sömnig sommarnöjes-ort. Inga utländska menyer eller skyltar, endast katalanska och spanska. Vi besökte hotellet där Olle med familj bodde på 60-talet, åt i den mycket fina restaurangen, ja, det var nog den godaste mat vi har ätit på hela vår resa!

Dagarna gick fort och vi njöt i fulla drag, for på scooter-utflykter i flera timmar, åkte upp till fyren och tänkte på Olles morbror Heino som på den tiden joggade dit upp varje morgon. Vi promenerade runt den murade promenadstigen utmed vattnet mellan de två byarna, gick i de extremt jobbiga trapporna i LlaFranc, letade efter huset där Heino hade lägenheten (men är inte säkra på att vi verkligen hittade det, får titta i gamla fotoalbum hemma).

P4100052-S

P4110055-S P4110066-S P4110070-S P4110075-S P4110092-S  P4110082-SDSCN0161-SP4110083-SDSCN0179-SDSCN0138-S  DSCN0147-S

DSCN0141-SDSCN0151-S   P4120004-S P4120016-S

 

Peniscola

Inväntar bättre väder norr över, så vi åker til Peniscola. Vi var här även i höstas, ägnade mest tid åt att hitta gasol då, men nu for vi runt på scootern upp i bergen omkring. Även lite tvätt av solcellerna behövdes. God mat fick vi även denna gång.

Lite bilder från Peniscola .

P4070004-S

P4070020-S P4070023-S P4070034-S P4080039-S

 

Albir, födelsedag, vidare till Peniscola

Dagarna går fort,  nu är det redan den 5 april. Vi lämnade Bolnuevo den 2 april och for vidare till l’Albir, strax utanför Benidorm. Innan vi åkte kramade vi om våra trevliga tyska grannar Helmut och Barbara som bor på Bolnuevo varje vinter.

Olle hade letat reda på en camping i Albir som ligger precis vid havet/strandpromenaden och massor av restauranger och butiker runt knuten. Själva campingen var inte så fin, inga häckar/buskar mellan tomterna, eget toa-papper fick man komma ihåg att ta med, men läget var ju superfint! Albir verkar vara otroligt populär bland holländare och norrmän, men även svenskar. Vi såg att en del restauranger hade menyer på ryska och hörde ryska talas vid några tillfällen. Vi hade soliga och varma dagar i Albir, firade min födelsedag med god middag på en spansk restaurang (den blå tulpanen). Promenader, scooter-turer och goda middagar.

Olle kollade vädret igår och det såg ut att bli sämre, kallt och regnigt, så vi beslöt oss för att ta en resdag idag, ca 30 mil upp till vår favoritby Peniscola. Från 21 grader och sol i Albir anlände vi till Eden Camping i regn, blåst och 11 grader…… under bilresan var temperaturen nere i 6,5 som lägst, brrrr. Nu har det slutat att regna så vi ska ta en promenad så småningom och se om vi känner igen oss från i höstas.

Vi for förbi Benidorm på väg till l’Albir.

P4020022-S

Strandpromenaden i l’Albir.

P4030040-S

Fin strand med runda, mjuka stenar. I bakgrundensyns klippan Calpe.

P4030042-S

 

P4030046-S

Ett nöjt födelsedagsbarn med en enorm lenguado = sjötunga Menuere. Som förrätt åt vi förstås vår favorit gambas al aijo. Som pricken över i:et delade vi på en crema catalan.

P4030052-S

På väg från Albir/Altea.

P4050056-S

Varannandagsväder i Bolnuevo

Vi är fortfarande kvar på den trevliga campingen i Bolnuevo, strax utanför Mazzaron. Dagarna går fort, vi har scootrat in till staden Puerto de Mazzaron ett par gånger, shoppat och lunchat, besökt en mässa på långfredagen, mm. Promenader utmed strandpromenaden varje dag.

Igår, Påskafton, var vi medbjudna på svensk-lunch här på campingen. Det var meningen att vi skulle ha knytisen på stranden, men pga av blåsten flyttades den till en ledig plats på området. Ett glatt gäng samlades och sjöng, drog vitsar och snackade. Vi hade med oss vår rökta lax (från IKEA) och några kokta ägg med kaviar. En trevlig och annorlunda påskafton. Solen stekte och det var 28 grader i skuggan! Eftermiddagen spenderade Eva vid poolen och hör och häpna badade trots att det nog inte var mer än 19 grader! Härligt att få sträcka ut och simma ordentligt.

Gårdagens solsken ersattes av smatter på taket i morse. Mulet, regn till och från och ca 20 grader. Nåja, vi behövde nog inte mer sol på vårt skinn idag i alla fall.

Våra nya vänner från Mora som just köpt en Cartago i Tyskland bjöd in oss till deras “trädgård” för ett glas vin o en pratstund häromkvällen och idag for de vidare.

P3290007-S

Puerto de Mazzaron på kvällskvisten när vi hade besökt kyrkan i stan på långredagen.

DSCN0125-S

Så här ser det ut vid entrén till campingen på kvällen, väldigt tjusigt.

P3260001-S

Strandpromenaden i  Bolnuevo, ser lite öde ut just här, men spanjorer och turister promenerar ofta här.

P3300014-S

Påsklunchen, alla sitter i en cirkel så att alla kan se och höra. Härliga norrlänningar som drog vitsar och en o annan skåning också!

I Guardemar och Bolnuevo

21-24 besökte vi camping Marjal i Guardemar de Segura. Det var en lyxig anläggning men tyvärr väldigt avsides då en flod gjorde så att man fick gå eller cykla ca en 3 km för att komma ner till staden. Vi fick en plats brevid ett trevligt svenskt par – Siv och Kenneth – som hade spenderat hela hösten och vintern här. Ytterligare ett svenskt par som vi träffade var Yvonne och Håkan från Örebro. Vi åt lunch tillsammans och satt sedan och pratade tills middagsdags. Många gemensamma intressen och även gemensamma bekanta och vänner. Världen är liten! Det märktes att påsklov är på gång, campingen var fullbokad och vi bestämde oss för att fara vidare till Bolnuevo strax utanför Puerto de Mazzaron. Sista dagen i Guardemar var ganska kall och mulen, men när vi kom fram till Bolnuevo sken solen och 21 grader, härligt!

 

På våffeldagen åt vi inga våfflor men firade Olle med annat gott. Hittade en ny favoritrestaurang som heter La Siesta, gott kött och goda fiskar och skaldjur. Först testade vi köttet dagen innan Olles födelsedag och sen blev det piggvar på själva bemärkelsedagen.

 

P3230007-S

Camping Marjal

P3220002-S

Strandpromenaden inne i Guardemar var fin, vi tog scootern och tittade runt. Ganska mycket turister ändå.

DSCN0090-S

Bolnuevos strand precis utanför camping-området. härligt! Men kallt i vattnet…..

DSCN0101-S

De här blommorna ser vi överallt, verkar vara någon sorts suckulent.

P3250018-S

Lyxlunch i solen!

P3250001-S

Här äter vi god piggvar!

P3250004-S

 

P3250005-S

Födelsedagsbarnet!

 

Från Santa Pola till Banos de Fortuna

Lite från Santa Pola

Vi blev kvar ganska länge i Santa Pola, hade varannandagsväder med några molniga och lite regn samt soliga men mycket blåsiga dagar. Vi besökte den lokala marknaden, åt gott på diverse restauranger både inne i stan och strax utanför på vår favorit China Wok. Där kunde vi välja på massor av fisk, skaldjur och kött och få det grillat medans vi väntade. Sen fanns det buffémat som var kall, varm, kinesisk och spansk. Tur att vi hade en lååång uppförsbacke hem så vi kunde gå av oss lite av det goda!

Många svenskar bor på denna camping, lite för  många tyckte nog vi. Men vi märker av att många av långliggarna från norra europa börjar vända hemåt nu. Det packas och stuvas för fullt.

Igår packade även vi ihop våra två stolar och lilla bordet, in med scootern i garaget och så var vi på väg igen. Storhandla var det dags för. Men…. alla affärer var stängda? Hm. Vi har vatten och mat så vi klarar oss ett tag till, men varför är alla spanjorer lediga just denna tisdag? Senare fick vi reda på att det både var fars dag och en annan högtid i Valencia/Murcia-området.

Efter ca 1 timmes färd inåt land var vi framme på campingen i Banos de Fortuna. Vi checkade in, parkerade vår bil på en lot som även har privat toa och dusch. Nu fram med badkläder och iväg till Fortunas thermal-bassänger! Härliga 36 grader i vattnet som ska vara extra hälsosamt bla för de som har reumatism och andningsbesvär. Vattnet kommer från naturliga källor och har ursprungligen en temperatur på ca 52 grader. Vattnet är rikt på sodium, klorin, sulfater och florider, som tydligen ska vara hälsosamt. Bassängerna har bubbelpool, fontäner med hårda strålar som masserar bra, mm. Helt underbart att simma kring och njuta. Efter badet var det dags för fika i bilen och lite välbehövlig siesta. Middagsdags och hungriga igen begav vi oss till campingens restaurang som såg fin och trevlig ut. Det var den inte. Olles dyra oxfilé gick inte att skära i, det var nog åsnekött…. min canejo med vitlök var dock god. Servitrisen såg ut som hon hatade stället och när vi skulle be om notan påpekade jag på min icke-spanska att detta inte var oxfile. Nåja, när vi fick notan hade de tagit bort oxfilen, så det var ju lite plåster på såren. Nästa dag (idag) badade vi både på fm och em. Promenad på em och fotade den lilla söta spa-byn. Många äldre som bor på dessa hälso-hotell och badar i thermal-baden.  En svensk bil till har vi sett här, annars mycket tyskar och holländare. Middag ute på byn var lyckad och nu sitter vi ibilen och myser, planerar avresan i morgon. Vi får gå upp tidigt så vi hinner med ett bad innan avfärd.

 

DSCN0054-SEtt fort i Santa Pola

 

DSCN0056-SVår China wok nära campingen

 

P3160003-SMarknad i Santa Pola

Vidare till Fortuna

P3200012-SBans de Fortuna

 

P3200019-SEn blöt en som njuter.

 

P3200035-SLilla byn med vackra hus.

 

P3200029-SKyrkan i byn.

 

Kvar i Santa Pola

 Idag har vi tagit en långpromenad ner till strandpromenaden och sedan ner till torget i Santa Pola. Härlig blå himmel med strålande sol, men ack så blåsigt! På torget var det ganska vindstilla så vi stannade för lite tapas till lunch, som syns på bilden nedan. Det är chorizo i cider, stora, spanska köttbullar i sås, rysk sallad (Elsas favvo) och lite pommes och bröd. Mycket mätta och lätt solstekta gick vi en sväng i mataffären och sedan långpromenaden hemåt i stark motvind och sista biten är det uppförsbacke hem till vår husbil. En siesta och läsning (Eva läser Niceville som är svår att släppa) på sena eftermiddagen. Ikväll blir det middag hemma i bilen. Högsta temperatur idag var 16 grader i skuggan (om nu någon ville veta).

 

2013-03-14 13.26.08-S

 

Vi reser vidare

Tillbaka i Santa Pola, flygresan gick bättre än sist, nu var bara maten slut på planet, men det tog vi igen på kvällen när vi åt på China buffén. Alla butiker är ju stängda på söndagar i Spanien, men Olle hade fått kontakt med ett par svenskar som också bor här på campingen och de erbjöd sig att handla lite frukostmat åt oss på lördagen. Ralf och Louise som de heter, träffade vi på på China-restaurangen så vi hade en trevlig kväll tillsammans.

 

Måndagen ägnades åt uppackning, bl a av scootern som ni ser nedan, Solen sken så vi åt en enkel lunch i “trädgården” och solade oss lite röda. Sedan blev det inköp av mat och senare en långpromenad ner till stan på kvällen. Vi hittade en bra restaurang som tillhörde ett hotell där vi åt olika sorters paella, en med ris och en med fyrkantiga små pasta-bitar, gott, gott.

 

Igår tog vi scootern och susade runt i hela Santa Pola, tittade på den långa, fina strandpromenaden, de vackra husen (och en del fula) och åt en lunch nere vid strandpromenaden. Sen letade vi reda på affären Eroski där vi gick runt och kollade utbudet och handlade lite sallad och getost till kvällen. Bra planering visade det sig sedan, precis när vi parkerade scootern började det dugga så smått och senare kom både blåst och ihållande regn som fortsatte till och från hela kvällen.

P3110006-S

Tom bil, så  vi stannar här och bunkrar.