Från Santa Pola till Banos de Fortuna

Lite från Santa Pola

Vi blev kvar ganska länge i Santa Pola, hade varannandagsväder med några molniga och lite regn samt soliga men mycket blåsiga dagar. Vi besökte den lokala marknaden, åt gott på diverse restauranger både inne i stan och strax utanför på vår favorit China Wok. Där kunde vi välja på massor av fisk, skaldjur och kött och få det grillat medans vi väntade. Sen fanns det buffémat som var kall, varm, kinesisk och spansk. Tur att vi hade en lååång uppförsbacke hem så vi kunde gå av oss lite av det goda!

Många svenskar bor på denna camping, lite för  många tyckte nog vi. Men vi märker av att många av långliggarna från norra europa börjar vända hemåt nu. Det packas och stuvas för fullt.

Igår packade även vi ihop våra två stolar och lilla bordet, in med scootern i garaget och så var vi på väg igen. Storhandla var det dags för. Men…. alla affärer var stängda? Hm. Vi har vatten och mat så vi klarar oss ett tag till, men varför är alla spanjorer lediga just denna tisdag? Senare fick vi reda på att det både var fars dag och en annan högtid i Valencia/Murcia-området.

Efter ca 1 timmes färd inåt land var vi framme på campingen i Banos de Fortuna. Vi checkade in, parkerade vår bil på en lot som även har privat toa och dusch. Nu fram med badkläder och iväg till Fortunas thermal-bassänger! Härliga 36 grader i vattnet som ska vara extra hälsosamt bla för de som har reumatism och andningsbesvär. Vattnet kommer från naturliga källor och har ursprungligen en temperatur på ca 52 grader. Vattnet är rikt på sodium, klorin, sulfater och florider, som tydligen ska vara hälsosamt. Bassängerna har bubbelpool, fontäner med hårda strålar som masserar bra, mm. Helt underbart att simma kring och njuta. Efter badet var det dags för fika i bilen och lite välbehövlig siesta. Middagsdags och hungriga igen begav vi oss till campingens restaurang som såg fin och trevlig ut. Det var den inte. Olles dyra oxfilé gick inte att skära i, det var nog åsnekött…. min canejo med vitlök var dock god. Servitrisen såg ut som hon hatade stället och när vi skulle be om notan påpekade jag på min icke-spanska att detta inte var oxfile. Nåja, när vi fick notan hade de tagit bort oxfilen, så det var ju lite plåster på såren. Nästa dag (idag) badade vi både på fm och em. Promenad på em och fotade den lilla söta spa-byn. Många äldre som bor på dessa hälso-hotell och badar i thermal-baden.  En svensk bil till har vi sett här, annars mycket tyskar och holländare. Middag ute på byn var lyckad och nu sitter vi ibilen och myser, planerar avresan i morgon. Vi får gå upp tidigt så vi hinner med ett bad innan avfärd.

 

DSCN0054-SEtt fort i Santa Pola

 

DSCN0056-SVår China wok nära campingen

 

P3160003-SMarknad i Santa Pola

Vidare till Fortuna

P3200012-SBans de Fortuna

 

P3200019-SEn blöt en som njuter.

 

P3200035-SLilla byn med vackra hus.

 

P3200029-SKyrkan i byn.

 

1 comments

    • Pia on 2013-03-25 at 10:35

    Hej
    Olé!
    STORT GRATTIS PÅ 60-ÅRSDAGEN, OLLE! önskar vi alla här hemma i Täby kyrk.
    Hopas du och frugan får en riktigt fin dag av firande. Jag hörde att ni började fira redan igår kväll med en bra middag. Låt champagnen flöda!!
    HIPP HIPP HURRAAAA!
    Kram/Pia

Comments have been disabled.