Madrid

Vidare till Madrid från San Sebastian. Vi hinner inte åka så långt på motorvägen förrän vår framruta exploderar! Jösses vilken smäll! Vi blev förstås rädda och undrade vad som hände. Inga bilar var det framför eller mötande, och inget stenskott. Rutan har antagligen haft inre spänningar och bestämde sig för att gå sönder just nu. Efter chocken lagt sig åkte vi vidare och stannade sedan för att dammsuga instrumentbrädan och golvet vid framsätena. Själva “spindelnäts-sprickan” är på passagerarsidan så det är inga problem för Olle att köra vidare. Jag har dock lite sämre sikt nu och kan inte fotografera som jag brukar.

Trötta kommer vi fram till Madrid och hittar vår camping i utkanten av staden och parkerar och pustar ut. Elsa och Miguel kommer ut till oss med god tapas och vi har en trevlig kväll tillsammans i husbilen. Det regnar hela natten.

Nästa dag ringer vi till Carthago i Tyskland som lovar att skicka en ny ruta till verkstad i Madrid. Vår suveräne tolk Miguel fixar samtal, adresser och  mail så att Carthago kan skicka rutan på måndagen. Tack!  Vi möter upp Elsa och Miguel för lunch, Elsa och jag shoppar lite i Chino-butiken och handlar lite mat i mataffären. De bor väldigt centralt, massor av restauranger och små gulliga frukt-affärer, etc på deras gata.

Vi turistar i centrala Madrid, åker tunnelbana och Olle blir av med sin mobil – tappad eller snodd? vi vet inte. Nåja, Elsa o Miguel hjälper oss att köpa ett nytt kontant-kort till Olles extra-mobil, allt löser sig.

Regn under natten till lördagen den 26/10. Olle har fortf. ont i ryggen så vi hoppar över musei-besök. Vi tittade dock på en hel del sevärdheter, bl a slottet och Spaniens mittpunkt. På kvällen provade vi lite indisk mat på en gata nära Elsa och Miguels lägenhet.

På söndagen kom Elsa och Miguel och hämtade mig (Olle fick vila hemma i husbilen) på campingen och vi for iväg med T-bana för att besöka en extremt stor marknad som hålls varje söndag (nära Elsas kvarter). Sjal och solfjäder inköptes. Sen hittade vi en liten inomhusmarknad där vi tog varsin tapas och tittade på spanjorer som dansade rock, Miguel vann ytterligare en tapas så vi gick förbi ytterligare ett tapasställe där han fick mumsa en till. Olle mötte upp utanför lägenheten och vi åkte taxi till en restaurang för att äta middag med Miguels familj; mamma Isabell, pappa Andres och tvilling-systrarna Carmen och Christina. Lite nervöst innan, men de var jättetrevliga allihop! Trevlig kväll som avslutades med att vi fick skjuts till campen av Miguels föräldrar.

Måndagen tillbringades vid dator och telefoner, glasrutan skeppades från tyskland. Elsa hade mycket i skolan så vi träffades först till middagen, italienskt blev det.

Eftersom rutan kommer ta ca 7 dagar att få ner till Madrid beslöt vi oss för att fara ner till Medelhavet och vila oss lite i Boulnuevo, utanför Mazzaron. Förtsättning följer…..

PA240021-S

Innan rutan sprack…..

PA240022-S

Och så här såg den ut en stund senare. Lite döva blev vi av smällen.

PA240029-S

Madrids skyskrapor.

PA260050-S

Mycket trafik och många filer.

PA260051-S

Våra sötnosar!

PA260065-S

Utsikt från en fantastisk terass där vi fikade.

PA260062-S

 

PA260066-S

 

PA260076-S

Fint väder hade vi också när det väl slutat regna!

PA260086-S

Björnen och trädet är Madrids symbol.

PA260088-S

Spaniens mittpunkt.

PA260097-S

Slottet.

PA260102-S

Pensionärerna …. och Olle.

PA260103-S

San Sebastian

Från Biarritz far vi vidare in i Spanien, där vi stannar i den fina staden San Sebastian, bra ställplats vid universitetsområdet. Lång promenad ner till gamla staden, fantastisk strandpromenad och fint väder. Här är utbudet av restauranger större än på några andra platser vi varit på. Här stannade vi i två dagar för att hinna smaka lite mer på all god mat. Första kvällen hittade vi en populär restaurang där vi fick vänta en stund på bord, men det var det värt. Servitrisen rekommenderade ett lokalt vitt vin, med en aning bubblor i, som hälldes upp med en speciell pip i flaskhalsen i en lång stråle. Taxi hem till husbilen fick det sedan bli. Nästa dag cyklade vi runt i staden, vi kommer ju långt med våra el-cyklar! Snubblade över en 2-stjärnig Guide Michelin restaurang där vi åt en god avsmakningsmeny. Vi träffade också på ett par svenskar, Eva & Hasse, som vi fikade med vid bilarna. Vädret var på topp hela tiden!

PA220003-S

Här kör vi snart in i Spanien.

PA230019-S

Den fina stranden la Concha i San Sebastian. Vi vet inte vad de har skrivit i sanden, försökte få hjälp av Elsa o Miguel, men de visst inte heller.

PA220006-S

 

PA220008-S

Fin solnedgång!

PA220015-S

God mat – här har vi en hel marulk.

Biarritz

Nu har vi kommit fram till Biarritz efter en trevlig tur på småvägar utmed kusten. Mycket pinje-skogar, och små byar utmed vägen. Här står vi på en ställplats i södra delen av staden, många husbilar har stannat här. Vi träffade på en svensk husbil som är på väg hemmåt. Efter lite vila tog vi en mycket lång promenad upp till de centrala delarna av staden. Många backar och vackra vyer. Kanske känner Matilda igen sig från sin språkresa för några år sedan? Efter fika på stan, inhandlande av grönsaker och frrukt knallade vi hemåt, trötta fötter efter 3 timmars utfllykt lagade vi till frysta quiche lorraine i bilen med god sallad till. Bra beslut att äta “hemma” då det kom en lätt regnskur. Fortfarande varmt ute nu kl 21.00 – 23 grader.

PA210036-S

Staden Biarritz.

PA210038-S

PA210045-S

En fin liten inhägnad hamn, båtarna guppade ordentligt, här rör sig havet hela tiden.

PA210046-S

 

PA210053-S

Äntligen nedförsbacke på hemvägen.

Mimizan Plage

Här har vi kommit fram till Mimizan Plage, en fin liten badort utmed Atlantkusten nedanför Bordeaux. Vädret går inte att klaga på, ca 27 grader och sol. Vi ställde oss på en fin ställplats precis vid havet, endast en stor sandbank som skiljde oss åt. Härligt att somna till vågbruset på kvällen. Vi tog en promenad utmed stranden, tittade på när floden kom in, det gick ganska snabbt. Några surfare var ute och tränade i vågorna, men inga proffs direkt. Ställplatsen hade toa-tömning och färskvatten samt el som vi utnyttjade. Här stannade vi i två nätter. Dag två tog vi våra el-cyklar och cyklade till orten Mimizan där vi hittade ett söndagsöppet boulangerie där vi köpte en baguette, i övrigt var allt stängt denna dag. Härligt att cykla på fina cykelvägar med stora pinje-träd utmed vägen. Ett pappersbruk störde dock med illaluktande utsläpp. Här i trakterna är det mycket skogsodlingar. Trevliga restauranger besöktes med goda fiskar och skaldjur.

PA190016-S

Här ser man ställplatsen, mest fransmän som är ute och far.

PA190009-S

Olle och havet.

PA190013-S

Eva och havet.

PA200020-S

Här ser man verkligen hur mycket ebb och flod det är här, en flod som går in från havet i Mimizan.

 

La Rochelle

Dags att ta oss ifrån regnet, planen är att komma till La Rochelle vid Atlanten i Frankrike och hitta sol och värme. Så här såg det ut större delen av resan dit….. Vi körde många mil på onsdagen på betalmotorvägen, stannade för natten på en rastplats och åt middag i bilen. Nästa morgon var resan kort fram till la Rochelle, vi var framme vid 09.00 och Olle hade sett ut en bra ställplats mitt i staden. Här står vi nu helt gratis och har bara 5 minuter upp till centrala staden. Vi var i la Rochelle för flera år sedan och har alltid sagt att vi ville tillbaka och se mer.

 

PA160022-S

Resan från Trier till la Rochelle var väldigt blöt. Tät dimma på en del sträckor men lite trafik på betalvägen.

PA170023-S

Här kör vi in i la Rochelle, fortfarande lite molnigt men klart varmare och inget regn.

 

PA170026-S

Hamnen i la Rochelle.

PA170028-S

Vi promenerade mycket första dagen här, vi har ju suttit stilla så länge under färden. Här är inloppet till la Rochelle med de typiska tornen.

God mat får vi här i stan, först baguette-lunch och sedan en god middag på kvällen bestående av bla fyllda och gratinerade skaldjur, inklusive ostron som jag provade på för första gången. Olle tog en god fisksoppa och sedan blev det pilgrimsmusslor och sjötunga.

PA170033-S

När Eva går in i affärer stannar Olle helst utanför. Han syns här vid foten av statyen.

PA180037-S

Idag, torsdagen den 18/10 tog vi en lugn morgon och sen promenad ut på stan. Första anhalten var att titta omkring i saluhallen, en mycket gammal och fin saluhall med hur mycket skaldjur och fisk som helst. De stora snäckorna i förgrunden är pilgrimsmusslor.

PA180041-S

Här visar fiskhandlaren upp huduvet på en ful Marulk.

PA180049-S

Gott om tid för fika-pauser, det är vad fransmännen är riktigt bra på – att sitta och mysa på caféer. Här sitter vi utanför saluhallarna.

Efter fikat gick vi bort till stranden och tittade när ebb började bli flod. God lunch i hamnen bestående av Croque Monsiur och Galette avec jambon et fromage. Lång härlig lunch i solen, ca 23 grader ute.

I Trier

Den 14/10 anlände vi till ett grått och lite småkallt Trier i Tyskland invid Moseldalen.  Vi tog in på samma ställplats som i våras, strax utanför staden.
PA140001-S

 

PA150015-S

Här står vi bland alla husbilarna på ställplatsen, precis brevid floden Mosel. Gång- och cykleavstånd in till den fina staden.

PA140001-S

 

PA140006-S

Middag första kvällen i Trier, hemmagjord chili con carne från frysen, passade bra en regnig kväll.

PA150007-S

Nästa dag cyklade vi in till stan och såg oss omkring. En fin gammal stad med mycket butiker och sevärdheter. Regnet hängde  i luften och lagom vid lunch började det regna, så vi gick in och tog en macka på ett fik tills det slutade regna. Vi handlade också fingervantar och en mössa till Olle, ja, det var lite kallt.

PA150008-S

Många gamla och fina hus i Trier.

PA150011-S

Torghandel i Trier.

I Alfeld

Nu är vi i Alfeld, en liten, gammal och mysig stad där Olles mormor föddes och växte upp.  Vi har hittat en gratis-parkering med plats för två husbilar, precis vid Rådhuset. Under eftermiddagen tog vi en promenad och såg oss omkring, stor loppismarknad på torget, många matstånd med tyska specialitéer, mm.

PA130016-S

Gågata i Aldfeld, fina hus.

PA130023-S

Här är loppmarknaden i full gång. Solen tittade fram ibland, men det var lite kyligt och blåsigt.

PA130018-S

Här är Djurmuséet i Alfeld som tyvärr var stängt. Olles mormors familj hade djurimport till Tyskland från hela världen och idag finns detta museum som minne.

PA130025-S

Här ska vi stå över natten, först lite middag på stan.

 

Burg idag, vidare till Alfeld

Dimmigt och blåsigt i Burg, bilden är när vi åkte därifrån.

PA130013-S

 

Hälsar på Don & Abby i Köpenhamn

Don & Abby’s hus i Virum, Köpenhamn. Roligt att få hälsa på den amerikanska familjen här i Köpenhamn! Vi kom fram på eftermiddagen och på kvällen var vi inne i Köpenhamn på den årliga Kulturnatten. Massor av evenemang och folk, vi åt en god middag på tapas-restaurang och promenerade massor. Sedan pendeln hem till Don o Abbys hus där vi sov i bilen utanför på gatan.

PA120005-S

Don med Megan & Jordan. Här fick vi en typisk dansk frukost enligt våra amerikanska vänner (tyckte nog att prinskorven och köttbullarna var svenska). Gott och mättande! Sen var det dags för avfärd och resan fortsatte mot Tyskland.

PA120007-S

Tunnelbana med cykelställ inne i vagnen. När inga cyklar stod där kunde man fälla ner små säten att sitta på.

PA110003-S

 

Gränna på väg söderut.

image

Postat från mobilen