Vidare till Madrid från San Sebastian. Vi hinner inte åka så långt på motorvägen förrän vår framruta exploderar! Jösses vilken smäll! Vi blev förstås rädda och undrade vad som hände. Inga bilar var det framför eller mötande, och inget stenskott. Rutan har antagligen haft inre spänningar och bestämde sig för att gå sönder just nu. Efter chocken lagt sig åkte vi vidare och stannade sedan för att dammsuga instrumentbrädan och golvet vid framsätena. Själva “spindelnäts-sprickan” är på passagerarsidan så det är inga problem för Olle att köra vidare. Jag har dock lite sämre sikt nu och kan inte fotografera som jag brukar.
Trötta kommer vi fram till Madrid och hittar vår camping i utkanten av staden och parkerar och pustar ut. Elsa och Miguel kommer ut till oss med god tapas och vi har en trevlig kväll tillsammans i husbilen. Det regnar hela natten.
Nästa dag ringer vi till Carthago i Tyskland som lovar att skicka en ny ruta till verkstad i Madrid. Vår suveräne tolk Miguel fixar samtal, adresser och mail så att Carthago kan skicka rutan på måndagen. Tack! Vi möter upp Elsa och Miguel för lunch, Elsa och jag shoppar lite i Chino-butiken och handlar lite mat i mataffären. De bor väldigt centralt, massor av restauranger och små gulliga frukt-affärer, etc på deras gata.
Vi turistar i centrala Madrid, åker tunnelbana och Olle blir av med sin mobil – tappad eller snodd? vi vet inte. Nåja, Elsa o Miguel hjälper oss att köpa ett nytt kontant-kort till Olles extra-mobil, allt löser sig.
Regn under natten till lördagen den 26/10. Olle har fortf. ont i ryggen så vi hoppar över musei-besök. Vi tittade dock på en hel del sevärdheter, bl a slottet och Spaniens mittpunkt. På kvällen provade vi lite indisk mat på en gata nära Elsa och Miguels lägenhet.
På söndagen kom Elsa och Miguel och hämtade mig (Olle fick vila hemma i husbilen) på campingen och vi for iväg med T-bana för att besöka en extremt stor marknad som hålls varje söndag (nära Elsas kvarter). Sjal och solfjäder inköptes. Sen hittade vi en liten inomhusmarknad där vi tog varsin tapas och tittade på spanjorer som dansade rock, Miguel vann ytterligare en tapas så vi gick förbi ytterligare ett tapasställe där han fick mumsa en till. Olle mötte upp utanför lägenheten och vi åkte taxi till en restaurang för att äta middag med Miguels familj; mamma Isabell, pappa Andres och tvilling-systrarna Carmen och Christina. Lite nervöst innan, men de var jättetrevliga allihop! Trevlig kväll som avslutades med att vi fick skjuts till campen av Miguels föräldrar.
Måndagen tillbringades vid dator och telefoner, glasrutan skeppades från tyskland. Elsa hade mycket i skolan så vi träffades först till middagen, italienskt blev det.
Eftersom rutan kommer ta ca 7 dagar att få ner till Madrid beslöt vi oss för att fara ner till Medelhavet och vila oss lite i Boulnuevo, utanför Mazzaron. Förtsättning följer…..

Innan rutan sprack…..

Och så här såg den ut en stund senare. Lite döva blev vi av smällen.

Madrids skyskrapor.

Mycket trafik och många filer.

Våra sötnosar!

Utsikt från en fantastisk terass där vi fikade.



Fint väder hade vi också när det väl slutat regna!

Björnen och trädet är Madrids symbol.

Spaniens mittpunkt.

Slottet.

Pensionärerna …. och Olle.





































