Bolnuevo

Vi hade tänkt åka mot Portugal, men vädret är bättre österut, så vi åkte ditåt.

P3290030-S

Efter att ha tankat bilen och fått framrutan tvättad (mycket sand som samlades där  när vi låg nära stranden i Torre del Mar) kunde jag fotografera igen. Här ser vi ljuset i tunneln!

P3290033-S

Nu har vi kommit fram till vårt favoritställe Bolnuevo. En fin camping som ligger i en by precis vid havet. Det blåser en hel del men idag har vi ändå haft ca 19 grader. Härligt att somna till suset av vågor.

Torre del mar

Cabopino hade uppvärmd pool, vilket uppskattades av mig! Hela bassängen för mig själv, härligt!

P3260003-S

 

P3260008-S

 

P3260016-S

Här firar vi Olles födelsedag med en utsökt middag i hamnen i Cabopino. Vi valde båda två kummel tillagad i ugn med vitt vin och grönsaker, var mycket gott och smakrikt. I början av middagen hade vi fin utsikt över havet, sen mörknade det och det började blåsa ganska mycket.

 

 

Sen åkte vi vidare till Torre del mar. Men det blev inga bilder, bara när vi åker därifrån.

P3290026-S

 

 

Cabopino

Resan till Cabopino (i närheten av Marbella) gick utmed kusten och jag (Eva) kunde inte låta bli att ta kort på fina utsikter. Vi tankade på vägen, tog fram lite frallor från frysen som fick ligga framme i solen och tina under färd så att vi kunde göra goda mackor när vi kom fram. Mer och mer bebyggelse ju närmare Malaga och Marbella vi kom. Vädret bättrade på sig och det var 22 grader och sol när vi kom fram. På rekommendation från vännerna i La Manga tog vi in på Campingen i Cabopino, och vi håller med, här är jättefint trots att det är en så stor camping. Vi tog en promenad till den närliggande marinan och stranden, kollade på naturliga sanddyner och var ganska svettiga när vi kom tillbaka. Hopp in i duschen och sedan gick vi på tjusig italiensk restaurang som ligger i anslutning till campingen. Massor av folk som kom utifrån med bil så det var ett populärt ställe. Man märker att vi är nära populära turistorter för priserna är avsevärt högre här.

P3250073-S

På väg från Almerimar till Cabopino.

P3250076-S

Salobreña åkte vi förbi.

P3250081-S

 

P3250087-S

Fin hamn i Cabopino med trevliga restauranger runtomkring. ikväll provar vi nog någon av dessa, vi ska ju fira Olles födelsedag – men några våfflor blir det nog inte!

P3250088-S

Härlig strand bara några minuters promenad från campingen.

P3250094-S

 

P3250101-S

God middag på måndagskvällen på den italienska restaurangen. Pasta med gambas, mums.

Almerimar

Övernattning i Almerimar, en av våra favoriter.

P3250068-S

 

P3250066-S

 

La Manga

 

Vi stannade två dagar på campingen i La Manga, vid Mar Menor, ett innanhav innanför Medelhavet. Det var roligt att träffa våra vänner och deras vänner, men själva campingen var inte så rolig med exakt likadana platser i ett korrekt rut-system, och långt till all civilisation.

P3230002-S

Vi tog en taxi till hamnen i La Manga och åt lunch tillsammans med våra vänner. Blåsigt så det var tröjor och långbyxor som gällde.

P3230005-S

Vi promenerade lite i hamnen.

P3230013-S

 

P3230021-S

 

P3230025-S

Vacker fyr vid hamnen.

P3230027-S

Spanjorerna hade pick-nick på stranden med alla barn, ingen badade dock.

P3230033-S

Tillbaka till campingen och en gemensam middag väntade. Tommy grillade spanska korvar till förrätt, Lasse lagade god kycklinggryta på sin elplatta utomhus, vi fixade sallad och dressing. Den goda middagen intogs i Irene och Tommys husbil som är störst. En rolig och sen kväll blev det med mycket skratt och till och med sång!

P3240038-S

Dags att säga hej då, nu far vi snart vidare till Almerimar.

P3240051-S

Innan vi lämnade la Manga tog vi husbilen och åkte hela vägen ut på den smala halvön La Manga. Mycket bebyggelse och kul att se Medelhavet på ena sidan och innanhavet på den andra. Här fanns en extremt brant bro som vi inte vågade köra över med husbilen, så här vände vi och for vidare.

 

Vi lämnar Santa Pola

Efter drygt en vecka i Santa Pola då vi mest fixat iordning i bilen, städat, handlat mat och gjort lite utflykter och ätit god mat, far vi vidare till Caravana parking i La Manga på Costa Calida, vid Mar Menor. Här möter vi upp med våra kompisar Lasse och Maria samt deras vänner Tommy och Irene. Campingen ligger vid havet och är väldigt stor, vi cyklade runt och tittade oss omkring på eftermiddagen. Det finns inomhuspol, kyrka, restaurang, tennis, mm, mm. Vid havet surfade gamla gubbar i den stadiga vinden, kul att titta på. På kvällen gick vi sex ut och åt middag på campingens restaurang nere vid stranden, gott och trevligt!

P3190017-S

Flamingos vid saltsjöarna i Santa Pola. Här tillverkar man alltså salt från havsvattnet.

P3190020-S

Här fick vi en fin plats i Santa Pola! Vi står ganska högt upp så vi får motion varje dag när vi går hem från stan. Vatten och köks-avlopp direkt på tomten, och el förstås.

P3200021-S

Vår närmaste restaurang i Santa Pola är China Woken, där kan man välja vad man vill ha wokat eller grillat; räkor, musslor, olika sorters bläckfisk, kyckling, fisk, ja allt finns!

P3160011-S

Vi lapar sol varje dag!

P3160013-S

Mysig lunch vid stranden i Santa Pola. Vi valde en holländsk restaurang, men var inte imponerade av hollänsk lunch…. nåja, vi blev mätta och utsikten och vädret var det inget fel på!

Äntligen

P3170014-S

Efter tre dagar kom då äntligen vår resväska som hade fastnat i Bergen, Norge. Vi har legat kvar på campingen i Santa Pola och det har inte gått någon nöd på oss, soligt och varmt nu i helgen, ca 21 grader i skuggan. Vi blir nog kvar ytterligare några dagar och passar på att se oss omkring. Vi har cyklat en hel del och i morgon blir det scooter-tur i ett par mil i omgivningarna. Ikväll firade vi resväskans återkomst med god middag på fiskrestaurang vid havet, mums- mums. Olle tog fisk- och skaldjursgryta och jag fick en fin grillad kummel. En lååång promenad hemåt, tuff uppförsbacka inom campingen, men nu sitter vi och pustar ut i husbilen. Just nu kl 22.00 är det 14 grader ute.

 

Fortsättning följer

Vi är tillbaka i Santa Pola, tyvärr inte vår resväska, men den kommer säkert snart.

Hemma i Sverige

Halvtidspaus. Och flyget funkade! Så vi är hemma nu i några månader.

Har lagt till lite länkar om var vi varit, klicka på dom så kommer en karta.

Santa Pola

Vi är nu i Santa Pola och förbereder oss för hemresa med flyg.

PB260037-S