Mimizan Plage

Kanonväder, 27 grader och klarblått, vi bestämmer oss för att stanna i två dagar och vila lite. Eftersom vi glömt adaptern till slangen på tidigare ställe svänger vi förbi LeRoy på vägen hit och inhandlar nya samt ny vattenslang. Njuter av vädret, mycket fransmän här, kanske har de höstlov? Parkeringen nästan full till kvällen. Det blir restaurangbesök båda kvällarna, här får man härliga skaldjur och fisk och vår favorit var nog musslorna med vitlök-sås!

PA270029-N PA280043-N PA280048-N

 

 

La Rochelle

Stannade i mysiga La Rochelle en natt, provade en annan ställplats som var fin. Lite tråkigare promenad till centrum dock. Molnig dag, men det klarnade på eftermiddagen, ca 19 grader under dagen. Promenerade ner på stan och åt baguette till lunch, senare  god middag i gamla stan, tyvärr var vår favorit-restaurang ” le petit Auberge” stängd.

PA260027-N

St Nazaire

Efter inköp på Carrefour (åh vad jag älskar franska mat-affärer!)  gick färden vidare i Bretagne, en mycket vacker del av Frankrike. Bondgårdar, kor och hästar, en och annan anka ser vi utmed vägen. Vi fick leta lite för att hitta en plats för natten, men hittade så småningom en jättefin plats ett stenkast från Atlanten. Ingen el men tömning fanns. Solen sken och vi skenade ut till stranden och promenerade och njöt.  I den här delen av Bretagne möter vi endast franska husbilsåkare, alla engelsmän verkar ha gasat ner till Spanien. Vi åt en god hemma-middag i bilen (lax-paj) och sov sött.

PA250003-N

PA250006-N

Mont St Michel / Beauvoir

Vi fortsätter vår resa i mulet väder och kom till Beauvoir intill Mont St Michel, fin parkering, 12,50 euro och då ingick vatten och tömning.En trevlig liten by. Tog en promenad längs med floden och fick se Mont St Michel på håll. Vi beslöt att inte besöka själva klostret eftersom det regnade till och från. Hittade en fin liten restaurang (la Fermette) där vi åt god fisksoppa och torskliknande fisk. Vi har fortfarande svårt med vår restaurang-franska…..

20141024_165747-N 20141024_170129-N

 

Honfleur

Charmig liten stad nära Le Havre, fin parkering vid floden Seine och även här gångavstånd till staden. En mycket gammal och fin stad med mycket att se och göra. Vår restaurang-spaning gav återigen resultat och vi fick en mycket god tre-rätters på restaurang La Gambetta.  Trevlig servitör som hade varit i Stockholm och pratade bra engelska. Fortfarande hänger regnet i luften men vi hade i alla fall uppehåll och 16 grader. Hit åker vi gärna igen!

PA230031-N

 

Calais

Regnigt, så vi fortsätter till Calais. Fin stad med stor ställplats nere vid havet och mycket nära till stan. Uppehåll men molnigt, vi längtar efter solen nu. Promenad på kvällen – köpte ost i en ostaffär och sedan god middag på restaurang.

PA220002-N

PA220003-N

PA230019-N

Greven

Uppe tidigt och iväg till färjan vid Rödby. Snabb överfärd till Puttgarten där vi handlade lite och sedan vidare till en fin ställplats – Greven. Regn till och från hela dagen och kvällen. Ställplatsen Greven ligger fint vid Dortmund-Ems-kanalen där pråmar sakta åker förbi. Middag på den lilla restaurangen – det blev wienersnitzel förstås. Ingen internuppkoppling alls.

Farö

Vi fick en lånebil hos Bengt i Örkelljunga och susade ner till Helsingborgskontoret. Rune tog med oss till restaurangen vid havet där vi fick en god lunch. Tillbaka i Örkelljunga fick vi vänta en stund innan bilen var klar och sedan åkte vi vidare till Danmark. Fortfarande regnväder. På Farö, Danmark, stannade vi för natten och sov gott trots blåsten.

Ny resa hösten 2014

Vi lämnar hemmet en stund efter att Elsa och Miguel har kört iväg till Linköping. De handlar på Ikea och vi möter upp dem och Matilda för lunch på Max i Linköping. Efter hej-då-kramar far vi vidare mot Örkelljunga där vi ska lämna in bilen för den årliga servicen. Grått och regnigt hela vägen ner till Skåne. God middag i bilen och tidigt i säng. Nästa morgon gick vi upp tidigt och lämnade in husbilen till verkstaden kl 08.00.

Hemma