Greven

Trier

Beaune

Gruissan

Vi kör till Peniscola

Hämtar husbilen på flygplatsparkeringen

Santa Pola

Nu har vi kommit till Santa Pola. Åkte direkt från Peniscola.

Vi stannar här tills vi ska hem, 27/11 går flyget.

Vi ska titta på alla omgivningar, från Torrevieja till Alicante.

Peniscola

Vi börjar bli lite trötta, har nästan bara legat en natt på varje ställe. Nu längtar vi till lite Medelhavssemester! Upp tidigt och kör ca 50 mil från Atlanten ner till Medelhavet, närmare bestämt camping Eden i Peniscola. Vi får en fin plats med stor “trädgård” brevid ett svenskt par som först verkar lite negativa till vår ankomst och knappt säger hej. De tinar upp lite senare i alla fall. Vår plats är nr 002 och nära poolen som har 22 grader. Promenerar, cyklar, handlar, går på marknad och besöker restauranger förstås. Första kvällen var det många utklädda barn uppe vid restaurangerna vid Kastellet eftersom det var halloween. Vi passade på att äta på samma restaurang som vi gjorde för exakt två år sedan. Jag pratade franska med ägarinnan och engelska med hennes dotter som tyckte det var kul att träna sin engelska. Vi stannar här och har lite semester i vår husbilssemester.

PA310108-N

Donostia (San Sebastian på Spanska)

Avfärd från Biarritz vid 09.30, tog småvägarna till San Sebastian, en fantastisk stad. Ställplatsen ligger i utkanten av staden, precis brevid universitetet. Ingen el men vatten och tömning.  Tog cyklarna in, lite långt att gå, låste fast dom och promenerade runt. Cyklade hem och vilade och senare promenad ner på stan och till de gamla kvarteren där alla restauranger och tapasställen ligger.  En restaurang som vi besökte förra året var förstås full och väntelista ( Gandanas Jatetxea) så vi letade reda på en annan bra restaurang: Urbano, så klart en god middag. Varmt, 27 grader!

PA300081-N PA300083-N PA300091-N

 

Biarritz

AVfärd från Mimizan Plage, resan gick genom småbyar och pinjeskog. Kanonväder. Vi står på samma ställplats som förra gången, fullt med fransmän och en och annan tysk. Rundtur med cyklarna, mycket att se. Skönt med el-cyklar då Biarritz är en väldigt kuperad stad, många backar är det. Lunchade med utsikt över havet och mumsade goda musslor, provade en med rockford-sås och en med curry-sås. Lite siesta och på kvällen vandrade vi uppför den långa backen till en trevlig restaurang jag läst om på internet (trip advisor) – La Tantina de Burgos – den ligger ganska ocharmigt vid en rondell men mat och personal var över förväntan (ett gäng surfare som jobbade där).

PA290050-N PA290055-N PA290067-N