Almerimar

Dags att röra oss vidare utmed spanska medelhavskusten. Vi tar sikte på fina Almerimar med ställplats på en pir nere i hamnen. Vacker tur genom bergen, slingriga vägar med djupa stup ner i havet.

PB210040-S

 

PB210047-S

 

PB210052-S

Framme i Almerimar!

PB210058-S

Det var väldigt blåsigt här i Almerimar, många vind- och kite-surfare ute. Första gången vi ser surfare och snö samtidigt, det är Sierra Nevada man ser i bakgrunden. Bilen gungade rejält i stormen och vågorna gick höga. Vi höll oss inne under sena eftermiddagen och tog oss sedan ut i motvinden för att få lite mat i magarna. Blåsten forsatte och när vi gick och la oss blev vi gungade till sömns, kändes som om vi var på båten! Nästa morgon var det helt vindstilla och soligt, konstigt hur fort det kan ändra sig. Vi tog fram cyklarna och tog en tur utmed den långa strandpromenaden, besökte två fri-campar-ställen och hittade våra kompisar Lizzy och Ove. Vid stranden var det stort pådrag med polis och biologer/veterinärer, en val (?) hade spolats upp på stranden. Tyvärr var den död, så de kunde inte göra så mycket.

Eftermiddagen har vi spenderat i solen vid husbilen, ett hopp över muren så är vi nere på stranden.

Rincon de la Victoria

Så har vi då kommit in i Spanien igen. Vi tar sikte på en ställplats vid havet i en badort som heter Rincon de la Victoria. Här träffar vi på flera svenskar, bl a Lizzy och Ove som vi träffade förra året. Trevligt återseende och lite tips på olika platser att besöka.

PB200034-S

Rincon de la Victoria ligger en liten bit utanför Malaga.

PB200035-S

Här är vår fina parkeringsplats med havsutsikt!

 

Kvar i Fuzeta på Algarve-kusten

 

PB170001-S

 Dags för en dagsutflykt på scootern. Vi åkte ganska långt och undersökte lite byar och städer utmed Algarve-kusten. Blåsigt men soligt. Träffade på ett par svenskar som har bott i sin husbil nere på Ängby Camping, de bjöd på fika och vi fick värma upp oss en stund i solen innan vi for vidare på vår upptäcksfärd.

 

PB190009-S

Här har vi en bild på hur det ser ut när det är ebb.  

 

Fuzeta

Kort resa ( 5 mil ) till Fuzeta ( eller Fuseta, vi vet inte för båda stavningarna förekommer ). Här checkade vi in på en fin camping precis vid havet. Det är naturskyddat område med sanddyner och speciell växtlighet. Sandbankarna ligger som långsmala halvöar och längre ut ser man öppna havet. En mysig och väldigt äkta Portugisisk fiskeby, de enda turisterna är de som bor på vår camping (fransmän, engelsmän och några svenskar). Första dagen cyklade vi i uppförsbackar och såg oss omkring lite, ganska snabbt gjort då staden är väldigt liten. Första kvällen gick vi ut och åt grillad fisk som var mycket god. Varje restaurang har egen stor grill utanför restaurangen, så det doftar ju mycket gott när man är ute och går på kvällen. Idag har vi varit på grönsaks- och fisk-marknaden precis vid hamnen, strosat runt på stan och lunchat och fikat i solen på vår “tomt”. Vi stannar nog kvar här i några dagar och bara “är”.

PB150011-S

Backar finns det gott om här på Algarve-kusten.

PB160023-S

I hamnen nära fiskmarknaden.

PB160028-S

Promenad i den lilla staden. Typisk gatsten som vi har sett överallt här i Portugal.

PB160029-S

Utsikt från strandpromenaden.

PB160034-S

Härlig sandstrand. När det är ebb går de ut med hink och spade och plockar hem bl a ostron.

PB160042-S

Fiskebåt på väg in från dagens fiske.

PB160047-S

Den här husbilen är nog inte så mobil längre. Träpanel och massor av blommor. Snart har bouganvillan tagit över bilen.

Albufeira

Från Cascais åkte vi vidare ner till Algarve-kusten. Första stoppet blev Albufeira, en lite större by vid havet. Trots låg-säsong var det mycket turister, mestadels engelsmän. Vacker vit stad i sluttning ner till havet, många små gator och gränder med tingeltangel och restauranger och barer. Vår ställplats låg i utkanten av staden och var ganska tråkig men bra service med duschar och toaletter, etc. Här stannade stannade vi i två dagar, första dagen tog vi en cykeltur för att se oss omkring. Bra med el-cyklar i alla dessa backar!

PB140008-S

Stor och ganska öde strand trots det vackra vädret med 26 grader i skuggan. Men vattnet var nog betydligt kallare.

PB140009-S

Vy över staden Albufeira.

 

Portugal, vi börjar med Cascais nära Lissabon

Tidig start och färd mot Portugal. Fina vägar men lite regnigt och grått. Vi stannade och åt lunch på en parkering utmed motorvägen, fick stänga myggnäten för här var det massor av flugor. Vidare till Cascais vid havet för att hälsa på våra vänner Kjell och Camilla.

PB080077-S

 

PB080083-S

Första kvällen hos Kjell och Camilla i deras fina lägenhet. Vi bor lyxigt i deras gästrum och blir bjudna på excellenta middagar. Här grillar grabbarna vitlöks-räkor, gott, gott!

PB090093-S

Dramatiska klippor och Atlantens vågor. Här vill man inte snubbla!

PB090094-S

Randinga Söderholmarna och Camilla.

PB090099-S

Fin-fina stränder i Cascais.

PB090101-S

Olle och Zorro kollar vattentemperaturen. Zorro var fegast.

PB110135-S

En av dagarna besökte vi en bergsby som heter Sintra. Högt upp fanns ett otroligt slott, byggt i olika stilar under olika århundranden.

PB110150-S

Det blåste mycket så här högt upp i slottet.

PB110152-S

Utsikt från slottet i Sintra.

PB110178-S

Vi gjorde flera utflykter tillsammans, här besöker vi Kontinental-europas västligaste punkt. Mycket tjusigt men oj så blåsigt det var här!

PB120189-S

Vi tog pendeltåget från Cascais in till huvudstaden Lissabon (ca 30 min). En vacker tågfärd med utsikt över havet nästan hela tiden. Vi lunchade i Lissabon och sedan gick vi runt i de gamla gränderna, tittade på de charmiga, gamla spårvagnarna, de såg ut som spårvagnarna i San Fransciso.

PB120200-S

 

 

Rutan på plats, åker till Salamanca

Allt gick bra på verkstaden så vi kan fortsätta resan. Dåligt väder i Salamanca så det blir bara en övernattning på enkel parkering tillsammans med fem andra husbilar. Vi handlade lite på Lidl och sedan blev det middag i bilen.

PB070075-S

Den fina byggnaden i bakgrunden ska vi besöka nästa gång vi kommer hit. Som synes var det regn på ingående.

Bilen på verkstad, vi besöker Madrid igen

 

PB060027-S

 Vi besöker den största parken i Madrid, här tittar vi runt i rosenträdgården.

PB060031-S

 Ett fantastiskt “kristall-hus” vid en liten sjö, otroligt vackert i solen med de oranga träden som växer i vattnet.

PB070064-S

 Här är vår avslutningsmiddag med Elsa och Miguel i Madrid. Vi hittade en trevlig liten restaurang som gömde sig längst inne i en bodega. God mat och gott sällskap!

Rutan har kommit

 

PB050013-S

Nu är vi på väg till Madrid igen, här rastar vi utmed motorvägen och får besök av en stor får-skock.

PB050019-S

Rutan har kommit ända från Tyskland, det tog 7 dagar. Som synes väl packeterad.

PB050020-S

Inne på verkstaden där de endast talade spanska. Tack till Elsa och speciellt Miguel som var våra tolkar per telefon och mail.

Vi väntar på framruta

Lite bilder från Madrid innan vi for ner till Bolnuevo, Mazzaron, nära Carthagena.

PA270005-S

Marknaden i Madrid.

PA270013-S

En del av marknaden var ett torg där folk byter samlar-kort med varandra, unga som gamla. De har med sig långa listor över vad de har och vad de vill byta tlil.

PA270023-S

Här bor Elsa och Miguel!

PA270025-S

Miguels familj bjöd oss alla på en jättefin restaurang, där vi åt god fisk och skaldjur.

PA290039-S

Vi åker ner till Bolnuevo för att vila upp oss och väntar på besked om när rutan kommer till verkstaden i Madrid. Här har vi 23-26 grader varje dag, sol och bra camping precis vid havet.

PB020050-S

Scootertur och paus på ett strandcafé.

PB030060-S

Här badar Eva i Medelhavet, ca 23 grader i vattnet! Olle badade också förstås.