I Linköping.

image

Hälsar på Matilda den här gången.

Postat från mobilen

Besikning

Besiktning hos Opus i Vinsta.

image

Gick igenom u.a. 🙂

I Linköping.

image

Hemma igen

Efter 6 veckor är vi hemma. Resan vintern 2012 – 2013 är avklarad!

Har uppdaterat lite nedan, nu när vi har bra internet.

Linköping

Mycket tid i bilen har det blivit de senaste dagarna. Härligt att få komma upp till Elsa och Miguel  i Linköping och bli bjudna på middag! Miguel bakade spanska empanads som vi njöt av medan vi väntade på Elsa som var inne på universitet på em. Sedan lagade de middag till oss, det blev god fisk i ugn och färskpotatisar. Till efterrätt fick vi en jättegod äppelpaj med vanlijsås. Trötta som vi var gick vi och la oss tidigt i vår bil ute på parkeringen. Studentstaden Linköping bjöd på lite partaj-skrän på natten, det var visst någon fest i närheten, men vi somnade sött ändå.

P4200025-S P4200027-S P4200028-S P4200029-S P4200032-S P4200034-S P4200035-S

Örkelljunga

Innan vi lämnade Tyskland passade vi på att handla lite tax-free i en butik strax innan Puttgarten. Sedan färjan mot Rödby, 45 minuter tar själva överfärden. Vi stannade och åt egen lunch i bilen i Danmark och tog sedan bron över till Sverige. Enda gången vi åt på McDonalds på resan blev på kvällen i Örkelljunga. Blåsigt även där, som vanligt.

P4190018-S

P4190019-S

P4190024-S

Heiligenhafen

18/4 for vi vidare mot ställplatsen i Heiligenhafen. Två timmar bilkö pga vägarbeten! När vi kom fram blåste det halv storm och vi kämpade på och promenerade in till den pittoreska staden. Middag på “salthuset” som vi var på i höstas. Denna gång pratade servitrisen engeleska och det fanns även menyer på svenska!

 

P4180011-S P4180013-S P4180014-S P4180015-S

Münster

Vi fortsatte även idag utmed Moselfloden men bestämde oss snart för att köra upp på motorvägen igen.

I Münster tog vi in på en ställplats och fick utnyttja campingens dusch, mm. Campingen var mycket flott, duscharna urtjusiga! Men lite jobbigt att man måste lägga i poletter när man duschar, 3 minuter för 50 cent. På kvällen besökte vi campingens restaurang där jag åt Zigernarsnitzel och Olle fläskfilé. Typiskt tysk mat och gott.

P4170007-S

P4170008-S P4170009-S P4170010-S

Ernst

Vidare ner i Moseldalen idag. Mycket vägarbeten och avstängda vägar så det var lite svårt för vår navigator Ingrid att hitta rätt. Vackert, vackert är det i alla fall i Moseldalen! Vi stannade i en av de många söta byarna och fikade och sedan vidare till byn Ernst där vi hittade en enkel ställplats med el. När vi betalade för ställplatsen fick vi provsmaka lite lokala viner och handlade förstås några flaskor. 22 grader ute kl 17.00 när vi tog en promenad upp i byn. Senare blev det restaurangbesök på Schinkstube som låg mitt i den lilla byn med utsikt över floden Mosel.

En massa bilder från resan till Ernst.

P4160143-S P4160144-S P4160148-S P4160151-S P4160152-S P4160161-S P4160170-S P4160176-S P4160181-S P4160186-S P4160197-S P4160202-S P4160203-S P4160209-S P4160213-S P4170001-S

Trier

15/4 blir det snabbdusch och snabbfrukost och sen är vi på väg igen, men först stannar vi och handlar på en stormarknad; Carrefour. Ca 40 mil senare anländer vi till Trier i Tyskland, invid Moseldalen. Här finns en trevlig ställplats precis vid floden och vi träffar på lite svenska bilar och byter erfarenheter med varandra. Vi satt ute och åt och det var verkligen varmt och skönt! Annika och Bertil i grannbilen kom över med varsin stol och pratade en stund. Eftersom vi inte hann besöka själva staden Trier kommer vi nog att komma tillbaka hit, det verkar vara en fin och sevärd stad.

Bilder från resan till Trier.

P4150134-S P4150135-SP4150136-S P4160139-S