Hemma igen för en paus i resan. Största problemet på hela resan så här långt var flyget hem, så klart…
Nov 29 2012
Santa Pola
Efter fyra dagar på camping utanför Mazarron fortsatte vi till Santa Pola, strax utanför Alicante. Blåsig färd och lite kyligare i luften, men soligt och fint ändå. Först åkte vi in på flygplatsområdet för att se hur det såg ut och sedan till långtidsparkeringen för att försäkra oss om att de har plats för oss på lördag. Mycket trevlig och engelskspråkig personal, inga problem, vi är välkomna på lördag.
Santa Pola Camping är en lite äldre camping som är familjeägd = mycket trevlig men trånga platser (knotiga träd överallt). En i personalen skjutsade runt oss i en golfbil och pekade ut vilka platser som var lediga. Vi hittade en bra plats och krånglade oss (läs Olle) i den. Fin utsikt över staden och saltbassängerna.
Under eftermiddagen träffade vi ett gäng svenskar som vi fick lite info av. De flesta är kvar här hela vintern och har varit här varje i år många år. På kvällen gick Olle och jag ner på stan och hittade en liten spansk restaurang med menu al dia som vi åt; musslor till förrätt, paella till huvudrätt och lite spanska bakverk till efterrätt. Mätta och belåtna blev vi!
Det blåser extremt mycket här, mornarna är kalla men solen skiner så det gör inte så mycket. Hela husbilen gungar i stormpustarna och jag har lite svårt att sova när det gungar till för mycket.
Igår promenerade vi ner i hamnen och tittade på alla fina båtar. Den på bilden nedan var den allra största vi såg, kanske 50 meter! Lunch på stan och sedan lång o blåsig promenad hemåt.
Igår kväll provade vi restaurang China Wok tvärs över gatan från vår camping; oj vilken positiv överraskning! För 8.90 euro fick vi en otroligt fin buffe, vi valde själva våra råvaror (gambas, bläckfisk, kyckling etc) och sedan wokade/grillade kocken det hela.
En fin färd från Mazarron till flygplatsen för att kolla parkering.

Stora båtar i Santa Polas hamn.

Borgen i Santa Pola med julpynt

Campingen med utsikt över staden

Nov 26 2012
Sista dagen i Bolnuevo
Vi har turistat Bolnuevo och Puerto Mazarron i några dagar nu. Campingen ligger på cykel- och moppeavstånd till Puerto Mazzaron, en trevlig turistby vid Medelhavet. Runt 20 grader och sol varje dag (förutom idag då vi har tvätt- och städdag och det är 17 grader o mulet med lätt bris) har vi haft, njuter i fulla drag som ni kan se på bilderna här nere. Mycket fritidsbåtar i alla storlekar ligger i hamnen.
Dagarna rullar på och i morgon fortsätter vår färd norröver, då har vi varit i Bolnuevo i fyra dagar. Det är en mycket fin camping med tjusiga planteringar och figurklippta buskar, tyvärr lite väl många hundar här (som skäller för tidigt på morgonen).
Fika i Puerto Mazarrons hamn

Sandklipporna i Bolnuevo. Det är Eva som är på väg att klättra upp och kolla lite närmare.
.
Måndagar är det marknad i Puerto Mazarron. Det var ju tur att vi fick reda på det av andra svenskar här! Eftersom jag inte har Elsa och Matilda med som shoppingkompanjoner fick Olle härda ut på en lång runda bland alla stånden. (Miss you girls!)

En god lunch i hamnen med fisk och skaldjur, det börjar bli en vana!

I morgon far vi förbi flygplatsen och kollar parkering
Nov 23 2012
Till Bolnuevo
Vi far vidare till Bolnuevo vid Puerto Mazarron. Fler berg i andra färger nu.

Framme vid campingen får vi gå runt och titta vilken av de lediga platserna vi vill ha. Har tur och hittar en ledig lot precis ovanför havet! Så här ska vi campera i några dagar nu, helt underbar utsikt över medelhavet (ett staket emellan bara, sedan är man på stranden). Kl 15.00 var det stor boule-aktivitet, en enorm plan med ca 15 banor där alla nationaliteter spelade. Vi har tagit en cykeltur in till den lilla byn Bolnuevo och sedan cyklade vi tillbaka utmed den fina strandpromenaden. I morgon blir det mer upptäcksfärder.

Nov 22 2012
Vera Playa
Sista dagen i Almirimar är det så klart att man ser de snöbeklädda bergstopparna.
Vi gillade verkligen denna ställplats precis vid hamnen, även om vår trädgård bestod av asfalt så hade vi en fin utsikt och så nära till affärer och restauranger. Precis vid vår pir räddar de en delfin-unge, Marco, som hittades övergiven. Dygnet runt har dessa naturvårdare koll på delfinen, matar den, leker med den o ger mediciner.

Vi reser vidare till Vera Playa, på väg norrut. Efter en hel del kringelkroksåkande (Ingrid sa vid ett tillfälle “sväng höger och ta fågelvägen”) så hittade vi fram till ställplatsen. En helt ny och fin ställplats som drivs av en tysk. Vi åt en enkel middag i bilen och tittade lite på TV, just nu följer vi Doc Martin, en engelsk serie.
Vi är båda fascinerade av alla dessa vackra berg här i Spanien.

En god lunch på restaurante Hola Ola i Mojacar på vägen till Vera Playa. Vi chansade och stannade till utmed vägen vid en halvtrist bar/restaurang, men baksidan var så här fin!

Fin ställplats som dock låg ganska “off”

Här lyckas Olle surfa på internet, alldeles intill tillsyningsmannens stuga.
Nov 19 2012
Vi har det bra
I lördags lämnade vi Roqueta del Mar och åkte hela 4 mil till Almerimar, en trevlig ort med stor och fin hamn. Ställplatsen ligger precis vid hamnen. Här finns många restauranger och caféer, men framförallt finns här sol och värme! Vi njuter i fulla drag, cyklar runt i området/hamnen och äter gott varje kväll. Två em/kvällar har det kommit lite regn men passligt nog blivit uppehåll när vi gått ut för att äta middag. Det är många svenskar här, både golfare som bor i lägenheter och husbilsfolk. Lärde känna Barbro & Harald som vi säkert kommer att ha kontakt med framöver, de övervintrar i Torre del Mar, lite längre söderut.
Häromdagen kom ett gäng ryttare in bland barerna och tog en öl- och toa-paus. Sedan stämde de upp i sång och gitarrspel!
Idag har vi cyklat till Mercadona och handlat mat, det blev en god grekisk sallad till lunch. Vi har övergett de spanska baguetterna och nu laddat upp med svenskt knäckebröd, lite trist men så får det bli.
En trevlig lunch i Roquetas del mar dagen innan vi far vidare. Vi har tagit scootern hit och njuter av en god lunch. Campingen ligger en bit utanför själva staden, så det blir lunch på stan och middag hemma.

Åker vidare till Almerimar där vi ställer oss i hamnen

Känns nästan som i båten, här är utsikten från förarplatsen! Ja, jag har kollat att Olle lagt i handbromsen ordentligt!

Man kan även komma med häst…

Dagens lunch: grekisk sallad.

Nov 15 2012
Vidare söderut
Regn i Benidorm – beslut tas om att dra vidare söderöver där det ska vara lite mer soligt. Vi gav oss av i måndags fm i ösregn, regn, regn under färd. Blå himmel framöver, vi är på rätt väg!

Vidare mot solen som finns i Almeria. Bra vägar från Benidorm till Almeria. Betalväg en kort sträcka. Olle börjar få snurr på hur betalstationerna fungerar. Efter ca 3,5 timmes färd är vi framme vid camping Roquetas strax utanför Roquetas del Mar. Gångavstånd till stranden, scooter-avstånd till själva staden Roquetas del Mar, samt gång- eller cykelavstånd till mindre orter bredvid. Trevliga grannar, mest tyskar, men även några engelsmän. Vi har träffat ett annat svenskt par, Lena och Jan, som vi fick lite tips av, de har legat på denna camping i många år och stannar hela vintern.

Vi hamnar i Roquetas del mar

Äter gott till lunch idag, fiskrestaurang vid strandpromenaden i Roquetas del Mar. Tre sorters fiskar, två sorters musslor samt räka och bläckfisk (lite läskigt med sugkopparna på bläckfiskens armar, men väldigt gott).Solen strålar och vi har 22 grader idag också. Eftermiddagen tillbringades i stolen med bok och fika.

Trevlig camping, här har vi gott om plats för cyklar och scooter, bord och stolar. På vinterhalvåret får man stå på dubbla platser.

Nov 11 2012
Regn idag
Benidorm, som Manhattan bland bergen.
Efter slingriga vägen kom vi då fram till Benidorm. Oj vilken stor stad detta är, och så mycket människor. Vi hittade campingen Olle hade sett ut på en gång, El Raco, ca 15 min. promenad från stranden. En stor och bra plats parkerade vi på och gick sedan och tittade oss omkring. Vi träffade 2 svenska par som är “långliggare” och som kom med bra info om stan och campingen.
På fredagen tog vi en cykeltur ner till stan och gick på den fina strandpromenaden. Otroligt mycket engelsmän är det här, och nästan all personal i butiker och restauranger talar engelska. En god café latte på strandcafe och sen hem o vila lite. Tidig kväll tog vi en öl på en engelsk pub tillsammans med våra svenskar vi träffat här på campingen, Leffe & Maggan och Anders & Birgitta plus hunden Alonso. Senare på kvällen åt vi två en god middag på campingrestaurangen, men pep hem när engelsmännen började köra kareoke.
Igår, lördag bestämde vi oss för en lång promenad ner till gamla stan. Solen sken och det var 20 grader! Vi åt en bocadillo till lunch (baguette med olika pålägg) på en av hundratals restauranger och fik på strandpromenaden, tittade på alla människor som passerade. Man ser direkt på klädseln vilka som är turister och inhemska spanjorer. Vi hade tänkt ta bussen eller taxi hem men eftersom det var så fint väder så bestämde vi oss för att promenera hem också. Aj, aj, lilla hälsporre. Lite siesta i solstolen utanför husbilen, fika och läsa broschyrer om Benidorm och sedan Kina-restaurang på kvällen. När vi kom hem från restaurangen hade en liten skåpbil kommit och parkerat på tomten brevid oss, två små tält och en massa stojande spanska ungdomar. Jag tror inte spanjorer kan tala i normal samtalston….. men de drog ut på stan vid midnatt, dock kom de hem på småtimmarna och förde ett enormt oväsen. De skrattade, bråkade, och allt på högsta volym.
Idag söndag: ösregn efter 12.00, de bråkiga spanjorerna har åkt (hurra!) och vi sitter i husbilen och lyssnar på smattret från regnet. Internet fungerar men är ganska långsamt, men vi har ju inte så mkt annat för oss ändå i detta väder. I morgon planerar vi att resa vidare, troligtvis till Almeria, ca 35 mil härifrån.

Gamla staden.

Levante stranden.

I morgon åker vi nog vidare.
Nov 08 2012
Har fått tag på gasol, så vi far vidare till Benidorm
Efter en del letande i Benicarlo har vi nu även en Spansk gasol-flaska. Vi avslutar Peniscola med en delikat middag, fisk och skaldjur som vanligt. Många restauranger här erbjuder 3-rätters med vin och bröd inkluderat.

Ingrid, vår navigator, ser till att färden till Benidorm inte glöms i första taget. Vi for mil efter mil i bergen på smala, krokiga serpentinvägar. När vi började tänka på lunch och toa-besök dök en trevlig restaurang upp ute i ingenstans. Vi fick 3-rätters igen för en billig penning och satt och njöt i solen. Vid bordet brevid satt ett belgiskt par som vi pratade med, de talade om att det blev ännu kurvigare åt det håll vi skulle och de redan hade passerat. Och kurvigt värre blev det, men så vackert! Jag tog massor av kort från bilen, fanns inga ställen att stanna och fotografera på. Ibland blundade jag (Eva) när det var för brant utmed den smala vägen.


Hittade en trevligt lunch-ställe. Underbar fisksoppa som förrätt.

Nov 06 2012
Tar det lungt
I förrgår tog vi en härlig promenad på stranden. Vattnet känns riktigt varmt, någon sa att det är 22 grader. Lite duggregn under dagen och då passade vi på att jobba lite på datorn. På kvällen åt vi tapas och raziones av olika slag, det mesta var gott men Eva gillade inte fiskgrytan med potatis.
Igår cyklade vi till marknaden som hålls varje måndag. Mycket varma jackor och tröjor, men inga piratbyxor som jag (Eva) ville ha. Handlade lite mat på Consum och sen hem o fixa lunch. Tog en siesta på em och sedan en kvällspromenad till en mycket bra restaurang som heter Simo, ligger vid foten av Castellet och där fick väldigt färsk och god sjötunga. Engelsmännen vid bordet brevid var nyfikna på var vi kom ifrån och vi snackade en hel del med dem medans vi åt vår efterrätt, Olle åt Crema Catalan! Lite kyligt när vi promenerade hem vid 22.30.

Idag var det kallare, bara 15 grader och molnigt. För första gången fick vi sätta på oss långbyxor och tjockare tröja när vi skulle ut på cykeltur på fm. Vi cyklade fram till Castellet och parkerade cyklarna för att sedan gå upp, upp, för alla trappor. Oh vilken utsikt vi fick däruppe! Havet har verkligen en turkos-grön-blå färg som inte riktigt syns på bilden nedan. När vi gått ner från Castellet tog vi en tur i hamnen och tittade på alla fiskebåtar och fiskare som just hade kommit in och kvinnor som satt och lagade nät. När vi cyklade hem blåste det en hel del så vi fick sätta på oss vindjackorna. Nu ska vi snart äta lunch.


