Kvar i Peniscola

Vi hade lite duggregn under förmiddagen idag när vi cyklade iväg till Chino-affären för att införskaffa diskbalja, mm. I den butiken har de allt man kan tänka sig!  Efter cykelturen åt vi lunch “här hemma” i solsken och sen tvättade och diskade jag (Eva)  i min nya balja. Idag har tyskarna mittöver party, någon fyller år och nu sitter de o sjunger allsång! De har hållit på i några timmar nu. Annars är det väldigt lugnt här på campingen, alla går o lägger sig tidigt verkar det som. Vi stannar ett par dagar till och avvaktar bättre väder söderut, just nu har de regn där nere. I morgon ska det visst bli 26 grader och sol här, härligt. Ikväll blir det promenad ner på stan för ännu en god middag!

Igår scootrade vi till Mercadona och handlade lite mat. En stor butik med härlig fisk- och skaldjursdisk, oj vilka filurer det finns där ute i haven! Här på Eden camping hade de provsmakning av gåslever-produkter så det smakade vi förstås på. Eftermiddagstur med scootern för att leta efter en firma som säljer gasolflaskor. Den skulle ligga i Benicarlo som är byn här intill (större ställe än Peniscola) men vi hittade den aldrig. Men än så länge har vi gott om svensk gasol så vi får kolla upp det senare.

Igårkväll hittade vi en trevlig restaurang där jag provade på rätten Fideuá: som en paella fast med pasta istället för ris och en massa olika bläckfiskar och skaldjur, gambas mm. Det var väldigt  gott! Olle tog en blodig oxfilé som också smakade bra. Jag (Eva) ska komma ihåg att beställa “medium” när jag ska äta oxkött, för annars får man den nästan helt rå. Lång promenad hemmåt utmed strandpromenaden. Somnar ovaggad varje kväll!

En jättefin och lång strandpromenad. Här är ett konstverk i form av en drake i mosaik.

Lunch i solen!

Lunchdags i “trädgården”. Scootern i bakgrunden och våra minicyklar brevid bordet.

21 grader i Peniscola

Regnet fortsatte hela natten och morgonen, så upp och hoppa tidigt, checkade ut och fortsatte mot Peniscola på betalvägar, bort, bort från regn och kyla! Vi körde förbi Barcelona och så kom sol och blå himmel! Apelsinodlingar utmed vägen och en och annan olivlund. Här hade regnovädret redan dragit norröver. Passerade Vinarós där Elsa var barnflicka en sommar och svängde ner till Peniscola. Vi hittade fram till Eden Camping som Olle hade kollat upp hemma i Sverige. Fin camping men många trånga platser, efter mycket trixande bytte vi till en större plats och parkerade bilen, kopplade in elen och njöt av värmen och solen. 23 grader i skuggan! Det finns en pool men den var väldigt kall. Promenix ner till strandpromenaden där vi åt en god lunch, äntligen fick man gå på restaurang igen! Campingen ligger väldigt nära stranden där det går stora vågor och där finns en lång och fin strandpromenad. På kvällen chansade vi och gick in på en skaldjursrestaurang där vi var de enda gästerna till en början. Beställde en tre-rätters meny som bestod av 3 förrätter: knivmusslor (Elsa – tänk att vi nu äntligen har ätit dessa du pratat om!), blåmusslor och sedan gambas och sedan en rätt som liknade paella men var såsigare med hummer och räkor. Till detta ingick lokalt vitt vin och en pannacotta till efterrätt. Mama mia vad gott det var!  När vi satt på restaurangen kom det massor av utklädda barn och tiggde godis av restaurangägaren!  Vilket underbart ställe detta är! Vi stannar nog några dagar.

Lunch på strandpromenaden.

 Här hamnade vi

Platja d’Aro i natt

Tidig frukost, fyllde på vatten och tömde toa-tanken, sedan styrde vi kosan mot Platja d’Aro i Spanien. Utmed landsvägarna stod flickor i kort-kort och högklackat (mitt på dagen) och jag (Eva)  trodde att de väntade på bussen…. men Olle påpekade att så var nog inte fallet…. och jag insåg snabbt att de hade annan business på gång. Det blev lite krångligt att hitta en parkeringsplats utmed landsvägen att stanna och äta lunch på, de flesta var ju upptagna! Framåt eftermiddagen hittade vi till en fin camping i Platja d’Aro, en bit utanför själva badorten. Mycket var stängt för säsongen, och vi hade tänkt cykla eller promenera ner till någon restaurang men efter dusch och fix började det ösregna och åska, så det blev åter en hitte-på-middag i bilen. Regn och åska hela natten, bilen blev i alla fall ren!

Här stod vi

 

Le Grau d’Agde kom vi till.

Färden går vidare till le Grau d’Agde där vi tänker stanna på ställplats över natten. Efter mycket letande bland stängda campingar, ser vi en husbil som verkar veta var han ska så vi chansar och hänger på. Jodå, där har vi en ställplats med en hel del bilar parkerade. Pratar lite med holländare som ska vidare till Marocko, Fortfarande kallt men soligt. Middag i bilen och tidig kväll då vi ska upp tidigt i morgon. Jag (Eva) lyckades prata franska med tillsyningsmannen som inte talade engelska!

 

Fin borg på toppen.

Kom fram sent, hängde på en annan husbil för att hitta den här ställplatsen.

Åkte ner till stranden på morgonen. Vacker strandpromenad och ort, men mycket blåsigt och kallt. Så vi fortsätter söderut!

Här stod vi

Ingenstans i Frankrike

Utanför Nancy tror vi. Efter lååång körning, sista biten på mycket små vägar genom ödesbyar och mörker kom vi fram till ställplatsen vi hade tänkt oss. Den låg i en by med endast ett hus som det lös i, låg alldeles bredvid kyrkan och jag (Eva) var mycket tveksam till om det var säkert att stanna över natten här…. men det gjorde vi…. På morgonen såg det mycket trevligare ut i dagsljus. Kallt dock och vi åt tidig frukost för att sen åka vidare mot värmen. Sol har vi haft hela tiden.

Vägen därifrån.

Här var det (tror vi)

 

Polch

Vi sov i Polch i natt. Här sov vi. Fortsatte sen in i Mosel-dalen.

Här åt vi en god lunch.

Heiligenhafen…

Öresundsbron vid vår överfart till Danmark. Kallt och blåsigt men sol.

Färjan – vi hann precis med färjan innan den la loss. Lite trångt i sidled att kliva ur bilen.

45 min. senare var vi framme Tyskland.

Här blev vår första anhalt i Tyskland, en ställplats vid en hamn i Heiligenhafen. Gullig liten

stad, men kallt och blåsigt! Här tar vi en promenad vid havet och piren.

Trevlig middag på en restaurang byggt på 1500-talet. God mat och trevlig stämning.

Kall promenad hemåt för första övernattningen i Tyskland. I morgon blir det långresa.

 

Här stod vi

 

BiÖ

image

Sovit i Lindome…

Spännande. Nu är det ordning på grunkorna… både sat-internet och larm fungerar som det ska.

Vidare till Örkelljunga, I storm, hagel, snö och lite sol. Vi vill söderut!

Gränna. Kaffestopp.

image