Efter fyra dagar på camping utanför Mazarron fortsatte vi till Santa Pola, strax utanför Alicante. Blåsig färd och lite kyligare i luften, men soligt och fint ändå. Först åkte vi in på flygplatsområdet för att se hur det såg ut och sedan till långtidsparkeringen för att försäkra oss om att de har plats för oss på lördag. Mycket trevlig och engelskspråkig personal, inga problem, vi är välkomna på lördag.
Santa Pola Camping är en lite äldre camping som är familjeägd = mycket trevlig men trånga platser (knotiga träd överallt). En i personalen skjutsade runt oss i en golfbil och pekade ut vilka platser som var lediga. Vi hittade en bra plats och krånglade oss (läs Olle) i den. Fin utsikt över staden och saltbassängerna.
Under eftermiddagen träffade vi ett gäng svenskar som vi fick lite info av. De flesta är kvar här hela vintern och har varit här varje i år många år. På kvällen gick Olle och jag ner på stan och hittade en liten spansk restaurang med menu al dia som vi åt; musslor till förrätt, paella till huvudrätt och lite spanska bakverk till efterrätt. Mätta och belåtna blev vi!
Det blåser extremt mycket här, mornarna är kalla men solen skiner så det gör inte så mycket. Hela husbilen gungar i stormpustarna och jag har lite svårt att sova när det gungar till för mycket.
Igår promenerade vi ner i hamnen och tittade på alla fina båtar. Den på bilden nedan var den allra största vi såg, kanske 50 meter! Lunch på stan och sedan lång o blåsig promenad hemåt.
Igår kväll provade vi restaurang China Wok tvärs över gatan från vår camping; oj vilken positiv överraskning! För 8.90 euro fick vi en otroligt fin buffe, vi valde själva våra råvaror (gambas, bläckfisk, kyckling etc) och sedan wokade/grillade kocken det hela.
En fin färd från Mazarron till flygplatsen för att kolla parkering.

Stora båtar i Santa Polas hamn.

Borgen i Santa Pola med julpynt

Campingen med utsikt över staden

1 comments
Hej. Fina bilder. Härlig borg med kameler och palmer. Jag älskar palmer!!! I somras i Cannes så blommade palmerna, med stora blomhängen. Det hade jag inte sett förut.
Nu är det som ett fint julkort i Sverige, helt vitt och det fortsätter snöa. Så jag vill passa på att gratulera Olle till den fina investeringen, snöslungan, häromåret. Den kommer han få nytta av.
Ni är så välkomna hem, i adventstider. Snart är det jul! Kram så länge/Pia