Albir, födelsedag, vidare till Peniscola

Dagarna går fort,  nu är det redan den 5 april. Vi lämnade Bolnuevo den 2 april och for vidare till l’Albir, strax utanför Benidorm. Innan vi åkte kramade vi om våra trevliga tyska grannar Helmut och Barbara som bor på Bolnuevo varje vinter.

Olle hade letat reda på en camping i Albir som ligger precis vid havet/strandpromenaden och massor av restauranger och butiker runt knuten. Själva campingen var inte så fin, inga häckar/buskar mellan tomterna, eget toa-papper fick man komma ihåg att ta med, men läget var ju superfint! Albir verkar vara otroligt populär bland holländare och norrmän, men även svenskar. Vi såg att en del restauranger hade menyer på ryska och hörde ryska talas vid några tillfällen. Vi hade soliga och varma dagar i Albir, firade min födelsedag med god middag på en spansk restaurang (den blå tulpanen). Promenader, scooter-turer och goda middagar.

Olle kollade vädret igår och det såg ut att bli sämre, kallt och regnigt, så vi beslöt oss för att ta en resdag idag, ca 30 mil upp till vår favoritby Peniscola. Från 21 grader och sol i Albir anlände vi till Eden Camping i regn, blåst och 11 grader…… under bilresan var temperaturen nere i 6,5 som lägst, brrrr. Nu har det slutat att regna så vi ska ta en promenad så småningom och se om vi känner igen oss från i höstas.

Vi for förbi Benidorm på väg till l’Albir.

P4020022-S

Strandpromenaden i l’Albir.

P4030040-S

Fin strand med runda, mjuka stenar. I bakgrundensyns klippan Calpe.

P4030042-S

 

P4030046-S

Ett nöjt födelsedagsbarn med en enorm lenguado = sjötunga Menuere. Som förrätt åt vi förstås vår favorit gambas al aijo. Som pricken över i:et delade vi på en crema catalan.

P4030052-S

På väg från Albir/Altea.

P4050056-S